(introdu codul HTML in pagina din site-ul tau)



(introdu BB Code-ul pe forum)



 
 
 
12

Stalker (1979)

  • SF
  • ENGLEZA
  • LUNG
  • Actori: Alexander Kaidanovsky, Anatoli Solonitsyn, Nikolai Grinko
  • Regizori: Andrei Tarkovsky

Sinopsis

" ‘Zona’ este o locatie secreta in care accesul este interzis de catre guvern fara a da oficial un motiv. Inconjurata de mister, multi cred ca in centrul Zonei exista o camera care iti indeplineste cea mai mare dorinta, insa intrarea in acest loc este imposibila fara ajutorul unei Calauze. Doua persoane – Profesorul (Nikolai Grinko)si Scriitorul (Anatoli Solonitsyn)- cer ajutorul unei astfel de Calauze (Alexander Kaidanovsky) din orasul apropiat de Zona, riscandu-si viata. "





Autor: Alex


Filmul urmareste calatoria celor trei personaje principale – Calauza, Scriitorul si Pofesorul- in interiorul Zonei, fiecare avand propria dorinta ce trebuie indeplinita. Dupa ce reusesc sa treaca de garzile care protejeaza acest loc si dup ace sunt aproape impuscati, ei trebuie sa infrunte un pericol si mai mare sub forma Zonei care este privita ca o entitate aparte, cu puteri supranaturale, ce nu trebuie deranjata. In realitate, Zona este compusa din numeroase ruine acaparate de vegetatie. Inaintarea se face foarte incet, la fiecare pas, Calauza fiind nevoita sa arunce o bucata de metal prinsa cu o sfoara pentru a se asigura ca este drumul corect. In drumul lor, cei trei au numeroase discutii filozofice privind viata lor si motivele pentru care isi risca viata sa isi indeplineasca dorintele. Ajunsi in apropierea camerei, ei gasesc un telefon care incepe sa sune si prin intermediul caruia Profesorul vorbeste cu un coleg aflat inafara, spunand adevaratul motiv pentru care se afla in Zona – doreste sa distruga acea camera pentru a nu fi folosita in interesul fortelor raului.

‘Stalker’ este un film stiintifico-fantastic plin de metafore. Primele scene sunt filmate in ton sepia pentru a reprezenta atmosfera lipsita de speranta, in care oamenii traiesc intr-un oras distrus de fortele Zonei, bantuiti de miturile ce inconjoara acea arie si de efectele ei. In momentul in care cei trei intra in Zona, sunt folosite culorile pentru a reda valoarea de adevar a locatiei. Intregul film poate fi interpretat ca o metafora privind barierele impuse de guvern pentru a induce cetatenii intr-o stare de acceptare in care ei nu sunt fericiti, prin ascunderea adevarului. Tarkovsky a reusit sa creeze o ecranizare bazata pe cartea ‘Picnic’ de Boris si Arkady Strugatsky, in care iti pui in permanenta intrebari referitoare la veridicitatea povestilor despre Zona – cei trei nu patesc absolut nimic si se intorc in oras teferi. Mai mult, ei sunt urmariti de un caine negru in Zona pe care il iau cu ei la iesire, care nu a urmarit exact drumul lor. Insa cel care se uita la acest film porneste cu ideile prezentate in primele scene, inoculandu-i-se acea frica de Zona, specifica tuturor personajelor. La fiecare pas simti teama personajelor, dar in acelasi timp si scepticismul lor cu privire la potentialul pericol.

La intreaga atmosfera apasatoare se adauga si coloana Sonora, care este considerate una dintre cele mai bune in istorie pentru acest gen de filme. Sunetul reuseste sa amplifice tensiunea déjà insuportabila a scenelor, fiind creat prin termediul unui sintetizator. Sunetul apei joaca de asemenea un rol important pentru scenele din Zona, momentul cel mai memorabil fiind cel al visului celor trei.
Specifice sunt scenele foarte lungi, intregul film avand doar 142 de cadre. Multi critici au afirmat ca dinamismul filmului nu isi atinge potentialul, tocmai datorita acestora. Andrei Tarvosky a afirmat ca primele scene erau asa lente pentru a lasa timp persoanelor care au intrat in sala de cinema gresita sa plece.

La sapte ani de la premiera filmului a avut loc explozia de la Cernobil, similitudinile fiind alarmante. Aria reactorului a fost pazita precum Zona, iar orasul aflat in apropiere seamana cu cel descries in film. Mai mult, persoanele care pot intra in acea zona sunt numite tot calauze.
Scena finala a filmului este extraordinara deoarece comprima toate dubiile adunate de-a lungul filmului. Fata Calauzei – Monkey, o persoana handicapata, numita si ‘copil al Zonei’ – sta la o masa in bucatarie si pare a avea puteri psihokinetice in momentul in care cele trei pahare cad jos. Dup ace se sparge sic el de-al treilea pahar, se aude sunetul unui tren aflat in apropiere, iar intregul apartament incepe sa se miste. In final, nu ne este oferit niciun raspuns: ea a miscat paharele sau a fost forta trenului? Exista cu adevarat o forta in Zona sau pur si simplu este o impresie creata de Guvern pentru a stapani populatia?


Plusuri

- Este un film extraordinar ce a intrat in istorie si este unul reprezentativ pentru cinematografia ruseasca;
-Metaforele si modul in care este construita povestea tin privitorul in suspans;
- Culorile si sunetul scot in evident unicitatea scenelor.


Minusuri
- Nu este un film usor; Tarkovsky a afirmat ca pe el il intereseaza parerile lui Bergman si a lui Bresson, nu si a maselor;
- Te lasa cu prea multe intrebari. Reuseste sa ridice tensiunea si suspansul la nivel incredibil, dupa care nu iti ofera raspunsuri;
- Ai nevoie de cateva cunostinte cinematografice pentru a intelege acest film.

Comentarii

Adauga un comentariu la "Stalker":

Introdu codul din imagine:
Security code

PUBLICITATE

TuningGarage
Un nou concept. O noua viziune asupra tuning-ului din Romania.
Filmic.ro
Scurt metraje
Descopera.org
Descopera placerea de a cunoaste